Volksuniversiteit Het Groene Hart

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: KEC2129W

En plein air - de kunstenaar in de vrije natuur

En plein air - de kunstenaar in de vrije natuur
Cursuscode: KEC2129W

Gezellig samen leren, steken we in een nieuw jasje met de Appeltaart Academie. Een lezing met koffie en een lekker stuk appeltaart van de lokale bakker met als doel om samen te leren, maar ook om samen te zijn. Ervaar zelf hoe gezellig leren kan zijn met de lezing waarin we leren hoe de schilderkunst radicaal veranderde door de trek naar buiten. 

Bij impressionistische schilders, zoals de pionier van deze beweging Claude Monet, heb je waarschijnlijk een idyllisch beeld van een kunstenaar met een strooien hoed, schilderend in de zon, omringd door een prachtig landschap. Een beeld dat door de kunstenaars zelf ook zeker in stand werd gehouden. Geïntrigeerd door het vangen van het zonlicht op het schilderdoek trokken zij in de tweede helft van de negentiende eeuw massaal de vrije natuur in op zoek naar de perfecte impressie. Dit enthousiasme werd extra aangewakkerd door enkele nieuwe ontdekkingen, waarvan de introductie van de verftube in de jaren veertig ongetwijfeld de belangrijkste was. Deze knijpbare tube in zink maakte het voor de kunstenaars mogelijk te werken in de buitenlucht zonder dat hun verf uitdroogde. Deze verf had als extra voordeel dat de kleurintensiteit veelal sterker was dan bij de verf die de kunstenaars voorheen zelf in hun atelier bereidden. Met hun schilderkist op de rug en doeken en veldezel onder de arm trokken de kunstenaars de vrije natuur in. Daar kwamen zij erachter dat de nieuwe manier van werken in de open lucht ook nieuwe technieken en materialen vereisten. Omdat zij niet langer zeer gedetailleerd werkten naar de werkelijkheid maar liever de spontaniteit van de eerste indruk toonden, werd hun schildertoets vluchtiger. Waar in de traditionele gedetailleerde schilderkunst vooral gebruik werd gemaakt van penselen van zachte haarsoorten (bijvoorbeeld dassenhaar of marterhaar), vereiste de meer robuuste impressionistische toets een steviger kwast van stugger varkenshaar. Ook de kleding van de kunstenaars vereiste de nodige aanpassing. Het traditionele witte tenue weerkaatste te veel zonlicht en kleur op het doek en bleek daarom ongeschikt voor het werken en plein air. Een eenvoudige donkerblauwe kiel bleek een betere oplossing te zijn omdat deze kleur het licht absorbeerde. Ook de bijpassende breedgerande hoed van stro was meer dan alleen een bescherming tegen de warmte van de zon. De schaduw van de hoed maakte het mogelijk om de verfkleuren op het palet op een meer realistische wijze te beschouwen. Het directe felle zonlicht maakte veel kleuren optisch lichter dan zij in werkelijkheid waren. De trek naar buiten van de kunstenaars van de 19de eeuw zou de kunstgeschiedenis radicaal veranderen en de weg vrijmaken voor de moderne en uiteindelijk ook abstracte kunst. In deze lezing leer je over de pioniers van het en plein air schilderen, waaronder de School van Barbizon, en over de grote namen van het impressionisme en postimpressionisme, zoals Monet, Renoir en Cézanne.

Woensdag 16 maart 2022
1 lezing van 2 uur aanvangstijd 10:00
Prijs: € 17,00
Mw. drs. D.P.T. (Diana) Kostman
10:00 - 12:00
Locatie: Het Klooster (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving geopend >
drs. D.P.T. (Diana) Kostman
drs. D.P.T. (Diana) Kostman
Diana Kostman studeerde in 2004 af in Kunstgeschiedenis en Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in moderne kunst en schreef haar doctoraalscriptie over de Amerikaanse Pop Art. Haar interesse en deskundigheid omvatten echter de gehele kunstgeschiedenis. Sinds 2006 geeft zij met veel enthousiasme en vakkundigheid kunsthistorische cursussen over diverse onderwerpen. Zij schrijft ook teksten voor kunstenaars, is lid van de kunstcommissie van Blaricum en bestuurslid van het Kunstenaarsverbond AKKV.